JL Fantasy

Alfaläsare - Att få bra feedback i ett tidigt skede0

26 februari 2017

Olika författare verkar hantera alfaläsare på olika sätt. Många väntar tills första utkastet av manuset är helt färdigt innan de lämnar över det till någon annan men jag skulle ha väldigt svårt för att vänta så länge.

En gång i månaden träffas jag och mina tre alfaläsare: Andrea, Irene och Victoria via skype. Helgen innan träffen skickar alla in texter som de vill att de andra ska läsa igenom och kommentera. I mitt fall brukar det röra sig om ungefär ca 10-30 sidor. Det jag hunnit skriva sedan förra träffen. De kommenterar inte meningsbyggnad, ordval eller felstavningar utan istället helheten. De läser igenom manuset som "vanliga" läsare gör och ger sin allmänna uppfattning om texten. Någon del kanske var långrandig, informationstung eller så var dialogen styltig. I många fall är det bara en känsla från läsaren men det är viktigt att ta till sig allt som författare. Om läsarna får en viss känsla av texten är det viktigt att jag vet det så att jag kan anpassa texten efter den känslan.

Men de konstruktiva kommentarerna som alfaläsarna ger är egentligen inte det viktigaste för min del. Skrivandet är en plåga. Jag kan inte stänga av min inre röst som säger åt mig att jag inte duger, att det jag skrivit är värdelöst, att ingen någonsin kommer att gilla det jag skriver. Jag bygger upp en frustration kring min text. Ju mer jag hunnit skriva, desto sämre tycker jag oftast att den är. Jag kämpar med att övertyga mig själv att inte radera allt jag skrivit och där kommer alfaläsarna in. När jag tvivlar tänker jag, "vänta och se vad tjejerna säger". De peppar och berättar vad de gillade, och även om det inte brukar vara en särskilt stor del av samtalet är detta det jag behöver allra mest. Jag inser då att allt som jag skrev inte var värdelöst. Vissa saker behöver jag jobba med, men vissa saker är också bra, något som jag tror att många kämpande författare har svårt att komma ihåg. Alfaläsarna ger mig en klapp på ryggen som säger åt mig att fortsätta kämpa. 

Alfaläsarnas kommentarer är därför på många sätt höjdpunkten på hela min månad. Ni som lämnar ert manus till alfaläsare sent, hur håller ni uppe motivationen och peppen under tiden och varför lämnar ni inte ifrån er manuset tidigare?


Tre tips för att skriva bra karaktärer0

30 mars 2016


Det viktigaste för att skriva en bra berättelse är dina karaktärer. En bok med en fantastisk huvudkaraktär men en tråkig värld har större chans att sälja än om det vore tvärtom.

Harry Potter till exempel var egentligen inte en särskilt originell berättelse, "Ung pojke går i trollkarlsskola" är en av de mest använda troperna inom fantasy. Men J.K Rowling skrev fantastiska karaktärer. Hermiones präktighet, Hagrids värme, Snapes illvilja m.fl.

Men vad är det egentligen som gör en bra karaktär? Det inte så svårt som man kan tro. Ett tips som har hjälpt mig mycket i mitt skrivande är att göra mina karaktärer aktiva, kompetenta och sympatiska.


1. Aktiv
Ge din karaktär en aktiv och initiativrik personlighet. De behöver inte lyckas med allt de företar sig, så länge de får saker att hända. Det finns flera bra exempel på filmer och böcker som lyckas med detta. 
  • Han Solo i Star Wars. I Cloud City öppnas dörren plötsligt och där står oväntat Darth Vader. Han Solo tänker inte, han säger ingenting – han skjuter direkt. 
  • Huvudpersonen Hiccup i den tecknade filmen How to train your dragon är till synes helt värdelös. Han är livrädd så fort drakarna anfaller och kan inte slåss men han springer ut ändå och försöker skjuta drakarna direkt med sin hemgjorda ballista. 
Aktiva karaktärer får handlingen att röra sig framåt. En karaktär som bara reagerar på det som händer omkring hen och aldrig tar egna initiativ blir snabbt ointressant. Det är av denna anledning som många superhjältar lätt glöms bort. De reagerar bara på det skurkarna gör. Skurken har planer och ambitioner, men hjälten själv har ingen annan uppgift än att vara i vägen för skurken.

Om du har svårt att göra din huvudkaraktärer aktiv är ett bra sätt att ge dem något de gillar, ett personligt intresse. Ta sedan det ifrån dem så har du ett motiv för att göra din karaktär mer aktiv.


2. Kompetent
En karaktär som är dålig på allt är tråkig. De behöver inte vara James Bond som är bra på allt, men de bör åtminstone ha en egenskap som gör att de sticker ut från mängden. Jag har fått höra att det är bättre att en karaktär sticker ut för mycket än för lite. Då kommer läsarna åtminstone ihåg karaktären. Det behöver inte heller alltid vara att karaktären är bra på att slåss, även om det ofta kan vara en bra egenskap för huvudkaraktärer. Det kan räcka med att hen till exempel är bra på att läsa vädret, slå tärning eller att läsa fort.
  • Jason Bourne vaknar upp ombord på ett skepp ute i ingenstans och trots att han är halvt död och inte vet hur han gör det, så spöar han ändå upp fiskaren som försöker hjälpa honom.
  • I Death Note är Yagami Light den smartaste studenten i hela Japan. Alla tränar sig utmattade inför proven men Yagami är uttråkad.

Gör dina karaktärer kompetenta men glöm inte bort att se till att de också har problem. De får inte bli så kompetenta att de kan lösa alla hinder som kommer i deras väg.


3. Sympatisk
Om du kan få dina lärare att känna igen sig i karaktären på något sätt blir hen lättare att tycka om. Det går att göra på flera sätt. Ge karaktären en sympatisk sida, en inställning till livet som definierar karaktären. Humor, heder, vänskap – listan går att göra lång. Det kan också vara en orättvisa. Om andra behandlar karaktären illa kommer läsarna automatiskt bli mer benägna att tycka om karaktären. 
  • Sam i Sagan om Ringen har inga särskilda färdigheter och är inte särskilt aktiv eller kompetent. Han är däremot oerhört trofast och lojal, och det räcker för att han ska bli en karaktär att minnas.

  • Tyrion i A Song of Ice and Fire är många saker, men aktiv eller kompetent är inte något av det. Åtminstone inte i till en början. Trots detta är han ändå en av seriens mest älskvärda karaktärer, detta för att man kan sympatisera med honom. Kanske för att han är åsidosatt av sin far eller på grund av hans cyniska sätt att se på världen.
Ju snabbare du kan bygga sympati för din huvudkaraktär desto snabbare kan läsarna ha överseende med att hen inte är särskilt aktiv eller kompetent. 



Tre enkla saker att tänka på för att skapa bra karaktärer. De behöver inte ha alla dessa egenskaper direkt när berättelsen startar. För en bikaraktär räcker det oftast med en. För en huvudkaraktär är det bra att använda minst två stycken för att vara säker på att dina läsare ska vilja läsa vidare. 

I episk fantasy är det oftast den kompetenta aspekten som först saknas hos huvudkaraktären. Hen växer genom berättelsens gång och mot slutet är hen både, aktiv, sympatisk och kompetent.

Tre tips till dig som vill börja skriva en bok0

29 februari 2016

Detta är mina tre tips till dig som ska börja skriva din första skönlitterära bok.

1. Inse att du är dålig. När du börjar skriva en bok för första gången kommer det du skriver inte att vara bra. Om du har läst mycket böcker så kommer du själv att inse detta ganska snabbt. Du försöker få det bra men du lyckas inte riktigt. Du känner att något fattas. Många fastnar och slutar att skriva när de inser detta. Kom ihåg att alla författare har gått igenom det stadiet. Det tar tid att träna sig själv i vad som krävs för att skriva en bok. Det enda du kan göra är att fortsätta skriva.

2. Tänk om. Om du är som jag en gång var - en tonåring med en dröm om att komma på den där perfekta idén som skulle bli den perfekta boken är mitt tips till dig: tänk om. Idéer kommer lätt, att göra dem till intressanta berättelser är svårare. Glöm tanken om den perfekta boken och se istället ditt skrivande som träning. Du bygger inte en karriär som författare genom att skriva en bra bok. Försök istället att se dig själv som en hockeyspelare som vill bli bättre på att skjuta slagskott. Du kan läsa på om hur du ska hålla klubban, vilken vinkel du ska föra den mot pucken, vilken position skridskorna ska ha, men i slutändan är det bara att skjuta tusentals puckar mot mål som kan få dig att bli riktigt duktig och kanske till slut få till det där perfekta slagskottet.

3. Ge upp.  Det sista tipset jag vill ge dig är att ge upp. Sluta skriva på din bok. Med allra största sannolikhet kommer du inte att bli utgiven. Du kommer aldrig att bli tillräckligt bra. Du kommer inte ha tiden, tålamodet och modet som krävs för att fortsätta. Ge upp, och om du märker att du inte kan göra det så är du redo. Att gilla själva skrivandet är det viktigaste. Inte för att du ska bli en storsäljande författare, utan för att du älskar att skriva böcker.


Fem steg för att planera en fantasybok0

30 januari 2016

Här beskriver jag de fem steg som jag går igenom när jag planerar skrivandet av mina fantasyböcker. Det är lite som att lägga pussel.

Steg 1: Vilket pussel ska jag lägga? 
Jag börjar med en tanke om vad jag vill skriva. För mig innebär det alltid fantasy, men vilken sorts fantasy? Ska det vara en lång serie? Ska det finnas mystiska varelser? Ska det vara en ungdomsbok eller en vuxenbok? Ju mer episkt, ju fler raser och ju fler nationer – desto fler bitar i pusslet.

Steg 2: Leta fram hörnbitarna
När jag har bestämt vad jag vill skriva börjar jag med att leta fram hörnbitarna i pusslet – kärnan och ramen för världen jag vill skapa.
  • Vilket magisystem ska världen ha? Jag bestämmer alltid detta först eftersom magi påverkar hela världen. Det påverkar ekologi, ekonomi, samhällsskick – allt. 
  • Vilka raser ska finnas? Ska det bara vara människor eller andra raser också? 
  • Ska världen, förutom magisystemet, ha samma naturlagar som jorden? 
  • Vilken känsla vill jag att läsarna ska få? Ska de få läsa en rysare, en deckare, ett äventyr eller kanske en krigsberättelse? Fantasy kan vara vad som helst – det är det som jag tycker är det bästa med fantasygenren.
Steg 3: Samla ihop kantbitarna
När hörnbitarna är lagda är det dags att leta fram resten av kanterna till pusslet. Det här tar tid. Under flera år samlar jag på mig koncept, karaktärer, platser, citat, bilder – ja, allt jag kan komma på som kan kopplas till världen. Detta utan att nödvändigtvis veta exakt var biten ska läggas i pusslet. Idéerna skriver jag ner i Evernote men  Pinterest är också ett bra verktyg för att samla och sortera alla rambitarna.

Steg 4:  Pusslet börjar ta form
Nu startar pusslandet på allvar och alla karaktärer och sidointriger formas från rambitarna. En del saker blir väldigt framträdande – tydliga bitar i pusslet som jag sedan bygger vidare kring. Ibland lägger jag bitar på fel plats och måste tänka om. Vissa delar går väldigt fort att lägga för att de tidigare stegen redan har gjort en del av arbetet, medan andra delar är helt blanka och tar desto längre tid.

Steg 5: De sista bitarna
Det sista steget i mitt idéskapande är att jag, kapitel för kapitel, bygger upp handlingen. Flyttar runt de sista bitarna som inte redan har en plats tills allt ligger där jag vill att det ska ligga. Här är det bra att ha smarta verktyg till hands. Jag använder  corkboardfunktionen i ett program som heter  Scrivener för att staka ut och flytta runt mina kapitel. Bilderna som jag samlat på mig i Pinterest lägger jag in i Scrivener för att påminna mig om hur jag har tänkt att världen ska se ut. Jag skapar också tidslinjer till karaktärer och för bakgrundshistorien med Aeon Timeline.

Pusslet är klart. Hur gör ni när ni bygger upp era böcker?

Andesagan0

05 januari 2016

Julledigheten är över. 2016 är här och jag har precis kastat mig över ett nytt bokprojekt som jag kallar Andesagan. En helt ny fantasyserie i en ny spännande värld som jag byggt under de senaste två åren parallellt med att jag skrev Cirkeln av Hat.

Är ni intresserad av att veta mer om Andesagan följer ni bäst idéerna via min pinterest, där samlar jag idéer till mina böcker i bilder. Nedan har ni ett smakprov från andesagan.

 Bilden tillhör inte mig utan är utdrag från pinterest.

Under julen har många frågat mig om jag hört något från förlaget gällande Cirkeln av Hat som jag skickade in i november. Det har jag inte. Att de inte har svarat ännu tar jag som ett gott tecken. Hade de inte gillat boken hade jag troligtvis fått ett standardrefuseringssvar ganska snabbt. Att jag inte har hört något än tror jag kan betyda en av fyra saker.

  1. Antingen har de inte läst det jag skrivit. Det får nog in rätt många manus och hinner nog inte läsa alla direkt de kommer in.
  2. De har läst det men men manuset var så dåligt att de inte ens bemödade sig att svara.
  3. De hinner inte svara alla som skickat in manus. 
  4. De har läst det och gillat det men har inte hunnit svara ännu. Troligtvis är processen för förlagen att bestämma sig om de ska ge ut en bok eller inte särskilt enkel. Mer än en person är troligtvis involverade och då tar det längre tid att fatta ett beslut. kanske då skickat runt det på förlaget för att få fler åsikter om det faktiskt är värt att ge ut. 
Jag håller mina tummar för det fjärde alternativet.