Recension - Re:Zero kara Hajimeru Isekai Seikatsu

25 september 2016

Subaru Natsuki rycks från sitt vardagliga liv och hamnar mitt på ett torg i en fantasyvärld. Fast övertygad om att han nu blivit en hjälte i denna värld, precis som han sett många andra bli i hans favorit-animeserier, försöker Subaru stoppa några skurkar i en gränd. Han blir snabbt nerslagen och räddas i sista stund av en snäll tjej med magiska krafter. Senare samma dag anfalls Subaru och tjejen av en lönnmördare och båda möter en brutal död... Subaru vaknar sedan upp igen, på samma torg där han tidigare startade dagen. Han har fått en förmåga i alla fall, en som han själv kallar "return by death".

Re:Zero verkar till en början vara ännu en "jag har fastnat i en fantasyvärld-saga" men den är långt ifrån det. Re:Zero är den bästa animeserien som startat under 2016. Den är mörk, trots den lättsamma inledningen, full av action, drama, komedi och bäst av allt, fylld av plot-twists, fler än jag någonsin sett i en animeserie. När jag var halvvägs in i säsongen var jag fortfarande inte säker på hur säsongen skulle sluta eller om huvudkaraktären ens var på rätt sida. Samtidigt fann jag mig själv ändå hejandes på Subaru och hans nya vänner, alltid orolig för att han plötsligt skulle göra något fel - dö - och behöva börja om från början. Även om storyn var lite förvirrande i några avsnitt lämnade första säsongen mig nöjd, tillsammans med dussintals frågor och en längtan efter säsong två.

Det var inte bara den annorlunda handlingen som var Re:Zeros starka sida. Den har även några av de bästa karaktärer jag sett detta år, alla med sina egna agendor och unika karaktärsdrag som gör att de känns trovärdiga samtidigt som de sticker ut från mängden. Att Subaru överlever sin egen död gång på gång och måste börja om skapar en intressant dynamik till karaktärerna runt omkring honom - han minns dem, men de minns inte honom.

Gillar du berättelser med trovärdiga karaktärer, klassiska fantasyvärldar och en handling som överraskar dig i så gott som varje avsnitt. Då är Re:Zero animen för dig.

Betyg: 5/5